Monday, September 6, 2010

[20] Makanan : Sata dan Otak-otak


Bila datang ke tempat orang, pasti pelancong ingin merasa makanan kegemaran penduduk dan pelancong yang paling terkenal dan orang ramai tidak akan melepaskan peluang mencubanya.

Sata dan otak-otak adalah makanan yang akan memberi seribu kenangan dan perasaan ketika memakannya dan tidap dapat dilupakan keenakannya apabila pelancong datang melancong ke negeri Terengganu. Ini terbukti apabaila ada rakan penulis yang pernah melancong ke Terengganu memesan kepada penulis untuk membawa pulang sata dan otak-otak ke kampung halaman.

Sata adalah ikan yang dibalut dengan daun pisang dalam bentuk bulat dan ia akan dibakar. Daun pisang memberi aroma yang menyelerakan kepada ikan yang dibakar di dalam daun pisang itu. Sata dicucuk pada satu batang dan akan dibakar secara berjemaah ataupun secara banyak atau bermaksud dalam satu batang kita boleh bakar sehingga enam satar hehe

Otak-otak pula adalah ikan yang dibelah nipis dibalut dengan daun kelapa yang diperap bersama rempah-rempah. Ia berbentuk panjang dan tirus. Rasa otak-otak sangat sedap kerana kepingan ikan yang diperap bersama rempah itu sangat manis dan terasasungguh rempah yang menyerap masuk ke dalam kepingan ikan.

Seperti makanan-makanan popular Terengganu yang lain, sata dan otak-otak ini mudah didapati di sepanjang tepi jalan di Terengganu. Ia adalah makanan yang mudah didapati seperti keropok lekor. Ia juga boleh didapati di pasar malam Terengganu

Bereh boh !

No comments:

Post a Comment