Saturday, September 4, 2010

[17] Aktiviti : Bazar Ramadhan


sebuah bazar Ramadhan di Kemaman

Ramadhan sudah semakin sampai ke penghujungnya. 10 malam terakhir adalah malam-malam yang lebih bermakna dari seribu bulan. Umat Islam sepatutnya berlumba menggandakan amal kebajikan apabila memasuki penghujung Ramadhan ini.


Ramadhan di Terengganu amat istimewa. Umat Islam beramai-ramai mengimarahkan masjid di malam hari dengan mengerjakan solat sunat terawih.


Bazar Ramadhan di Terengganu juga sangat unik kerana pelbagai makanan yang hanya terdapat di bulan Ramadhan sahaja yang akan dijual di situ. Kuih-muih tradisional yang terkenal Terengganu bleh dijumpaidi bulan Ramadhan ini. Pasti rambang mata memilih makanan apabila ke bazar Ramadhan.

Pengalaman penulis ketika pertama kali melawat ke bazar Ramadhan di Terengganu ini pastinya rambang mata mahu membeli kesemua makanan yang terjual. Bagi penulis, terdapat pelbagai jenis makanan baru yang tidak pernah dijumpai seumur hidup penulis, jadi penulis sepatutnya mencuba makanan yang jarang dijumpai dan hanya boleh didapati di bulan Ramadhan. Kesemua jenis kuih tradisional Terengganu dan pantai timur seperti nekbat, lompat tikam, tahi itik, jalamas telah dicuba oleh penulis. Penulis sangat berpuas hati dapat mencuba pelbagai jenis kuih tradisional yang tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan.


Tapi ketika membeli makanan itu biarlah bersederhana dan tidak membazir supaya puasa kita lebih berkat. Bersedekah dan memberi makan kepada orang yang berpuasa adalah amalan yang mulia di bulan puasa ini



Bereh boh !

No comments:

Post a Comment