Sunday, July 4, 2010

[3] Makanan : Nasi Minyak Terengganu


nasi minyak yang dijual di Warung Norazila, Kuala Ibai

Adakah anda anda rasa nasi minyak Terengganu sama dengan nasi minyak di negeri lain di Malaysia? Ternyata anda salah.Nasi minyak Terengganu berbeza dengan nasi minyak negeri-negeri lain. Nasi minyak Terengganu tidak seberat dan selemak negeri-negeri lain jadi ia sesuai dimakan tiap-tiap hari dan rasanya juga tidak muak.

Nasi minyak boleh dimakan pada waktu pagi, tengahari dan juga untuk makan malam kerana rasanya sangat enak dan mengenyangkan. Ia juga dihidang ketika majlis-majlis perkahwinan dan keraian.

Kelainan nasi minyak Terengganu dari nasi minyak di negeri yang lain terletak pada gulainya yang istimewa. Gulai ayam atau daging yang dibuat menggunakan rempah istimewa dimakan bersama sambal belacan Terengganu dan acar melengkapi rasa nasi minyak Terengganu. Nasi minyak Terengganu juga berwarna-warni dan ini menyebabkan ia menarik untuk dimakan.

Anda boleh mendapatkan nasi minyak dengan mudah di mana-mana di Terengganu terutamanya pada waktu pagi kerana ia sudah seperti makanan sarapan yang wajib untuk rakyat Terengganu. Nasi minyak juga mudah didapati di pasar malam dan selalunya gerai nasi minyak akan mendapat tumpuan pengunjung pasar malam terutamanya di kalangan pelajar.

Nasi minyak Terengganu merupakan makanan yang seimbang yang mengenyangkan kerana mempunyai kesemua kelas makanan yang diperlukan seperti karbohidrat (nasi), pelawas dan vitamin (acar sayur-sayuran) dan protein ( gulai ayam atau daging).

Jadi nasi minyak adalah sejenis makanan yang anda patut cuba bila datang ke Terengganu. Pesan saje “nasi minyok se ! “ dan anda tidak akan lupa kelazatan nasi minyak Terengganu sampai menjilat jari.

Bereh boh !

No comments:

Post a Comment